Feyenoord koppelt seizoenkaart aan ov-reis of parkeerplek

Een seizoenkaart van Feyenoord wordt in de toekomst gekoppeld aan openbaar vervoer of een parkeerkaart. De bedoeling is dat supporters al in het seizoen 2019-2020 hun reis of parkeerplek moeten hebben geregeld bij de aanschaf van een nieuwe jaarkaart, zo staat in het vervoerscontract dat Feyenoord en de gemeente Rotterdam hebben gesloten.

Feyenoord wil korte metten maken met de verkeersoverlast rond voetbalwedstrijden. Bij de opening van het nieuwe stadion in 2023 moeten tienduizenden supporters extra met de trein, bus, tram of fiets komen. Parkeren op afstand wordt het toverwoord: over vijf jaar zijn er 16.000 plekken, tegen 2.500 nu.

Harde afspraken over verkeer en vervoer rond De Kuip en – over vijf jaar – het nieuwe stadion was één van de eisen die de gemeente Rotterdam stelde aan een bijdrage van 40 miljoen euro aan aandelen in de toekomstige voetbaltempel. In de vandaag gepresenteerde overeenkomst wordt de lat hoog gelegd: van de bouw van een fietsenstalling voor 500 rijwielen tot de aanleg van een nieuwe tramlus op Wilhelminaplein in 2020.

Het ambitieuze pakket moet de supporter met zachte en harde hand uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. ,,Onderdeel van het mobiliteitscontract is de combinatie van de geleidelijke opbouw van de verkoop van all-in tickets waarbij een stadionbezoek niet meer los van een ov-reis of parkeerkaart kan worden afgenomen”, zo schrijft het college van b en w aan de gemeenteraad.

Brug
Een nieuwe metrolijn naar het toekomstige Feyenoord City (onder andere een nieuw stadion, de strip en een verbouwde Kuip) zit er niet in, maar daar wordt niet om getreurd. Met een brug tussen Kralingen en Feijenoord plus een ‘metro-achtige verbinding’ tussen Dordrecht en Den Haag, worden de verkeersdoelen óók gehaald, aldus het college.

Daarnaast heeft Feyenoord City de intentie uitgesproken om behalve de club Feyenoord ook Zuid op te stuwen in de vaart der volkeren. Er moeten de komende tien jaar 15.000 jongeren aan het sporten gaan, bij de bouw en exploitatie van Feyenoord City komen er 1.500 banen bij en vanaf 2020 worden er structureel 500 stageplaatsen aangeboden.

De bedoeling is verder dat supporters eerder naar het stadion komen, en ook na de wedstrijd later vertrekken, om de drukte rond duels van Feyenoord beter te spreiden. Om supporters te vermaken, worden extra activiteiten in en rond het stadion gehouden.

AD.nl