‘Naar nieuw Feyenoordstadion? Dan koop je kaartje én vervoersbewijs’

Stadion Feijenoord werkt aan een nieuw ticketsysteem. Bezoekers van De Kuip die een kaartje kopen voor een evenement krijgen in de toekomst direct een aanbod voor vervoer naar het stadion. Op die manier wil de organisatie onder meer het gebruik van openbaar vervoer stimuleren en de parkeerproblemen in de omliggende wijken op Zuid indammen.

Volgens stadiondirecteur Jan van Merwijk wordt het zeker geen ‘combi-vervoer’, waarbij supporters verplicht zijn om met z’n allen per bus of trein naar een uitwedstrijd te reizen. ,,We zijn nu bezig met het optuigen van dit systeem, dat op service en daarmee op vrijwilligheid is gebaseerd. Mensen die een nieuwe seizoenkaart bestellen, kunnen nu al aangeven hoe ze naar het stadion willen komen. Dat bouwen we in de toekomst verder uit, zodat iedereen die het stadion bezoekt zo’n reisvoorstel krijgt.’’

Met verschillende aanbieders van openbaar vervoer, zoals de RET en NS, wordt gesproken over samenwerking. ,,We willen van iedereen weten hoe hij of zij naar het stadion komt. En het vervoer faciliteren. Bezoekers ontzorgen. En door dit allemaal aan te bieden, kunnen wij het verkeer en vervoer ook beter regelen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.’’

Het idee is dat als er bijvoorbeeld een ‘deal’ met de NS is gesloten, de reis vanuit andere delen van het land ook goedkoper kan worden aangeboden. ,,Zover is het natuurlijk allemaal nog niet, maar het is wel de wens die wij koesteren’’, klinkt het. Nu al is er de gratis lijn 12 (met de tram vanuit de stad) en bus 12 (met korting vanuit verschillende punten in de regio). ,,Bus 12 willen we langzaam maar zeker uitbreiden naar andere gemeenten in een wijdere omgeving.’’

Watertaxi
Een andere mogelijkheid is vervoer over water, wat zeker bij het toekomstige ‘Stadion aan de Maas’ een belangrijke optie is. ,,Dat betekent bijvoorbeeld parkeren op de Noordoever, en dan met de boot naar de overkant. Variërend van een groot formaat watertaxi tot aan complete arrangementen op een partyboot. Eerst lekker een hapje eten en vervolgens naar een wedstrijd van Feyenoord.’’

Dat zijn tevens de twee opgaven op het gebied van mobiliteit rond de toekomstige voetbaltempel op Zuid. ,,Goed vervoer en ervoor zorgen dat de bezoekers meer verspreid komen. En niet met z’n allen in het laatste uur voor de wedstrijd, wat geheid voor opstoppingen zorgt. En na afloop hetzelfde verhaal.’’

Alle pijlen wat mobiliteit betreft worden gericht op het voorjaar van 2024, als het nieuwe stadion de deuren opent. ,,Dan moeten we er klaar voor zijn’’, zegt Van Merwijk. ,,De komende jaren werken we daar in stapjes naartoe.’’

Tegelijkertijd moet de stad fiks investeren in nieuwe verbindingen, inclusief extra keerlussen voor de tram en betaald parkeren in omliggende wijken. ,,Zodat het moeilijker, zo niet onmogelijk wordt om daar je auto neer te zetten. Ik sluit niet uit dat er ook meer buurten worden afgezet.’’

AD.nl