Staalbedrijven slaan handen ineen voor bouw van nieuw Feyenoordstadion

Grote staalbedrijven in de Rijnmond slaan de handen ineen bij de bouw van een nieuw Feyenoordstadion. Volgens bestuursvoorzitter Koos-Jan van Brouwershaven van Heerema wordt er met de collega-staalreuzen Hollandia en HSM een ‘staalpact’ gesloten voor deze megaklus in Rotterdam-Zuid.

Zo’n constructie met de drie H’s (Heerema, Hollandia, HSM) heeft grote voordelen, zegt hij. ,,Met zo’n driehoek besla je in één keer het hele gebied’’, klinkt het. ,,En met elkaar sta je sterker.’’ Op deze manier kan de prijs dalen en het bouwtempo omhoog. ,,Het idee is om delen van het stadion elders te fabriceren, en dan over water naar Zuid aan te voeren.’’

Bovendien brengt de bijdrage van dit trio nog een hoop andere voordelen met zich mee. ,,Dit consortium is goed voor de regionale werkgelegenheid en het betrekken van Zuid bij de bouw’’, klinkt het. In eerste instantie wordt gemikt op de kersverse voetbaltempel, maar in een later stadium kan bijvoorbeeld ook een ‘oostbrug’ naar Kralingen worden meegenomen.

Feyenoord City nodigde recent onder andere bouwers, aannemers en producenten van bouwmateriaal uit op een speciale meeting in De Kuip, om hen bij te praten over de aanbesteding van het megaproject. De belangstelling was fors; grote ontwikkelaars als VolkerWessels, Ballast Nedam, Besix en BAM waren van de partij.

Bundelen
Volgens Van Brouwershaven staat nog niet vast of de drie staalbedrijven met één hoofdaannemer in zee zullen gaan, of hun pakket bij meerdere partijen aanbieden. ,,We gaan zeker niet zelf de aannemer spelen die bijvoorbeeld ook het beton doet’’, meldt hij. Dit ‘Rijnmondblok’ verwacht hoge ogen te gooien bij Feyenoord. ,,Dat hopen we, juist door de krachten te bundelen.’’

Al eerder zei hij dat door veel staalbouw toe te passen de zo geprezen sfeer van de huidige Kuip kan terugkeren in het nieuwe complex. ,,Want het zou zonde zijn als dat op een soort betonnen badkuip gaat lijken.’’

Hij denkt niet dat Amerikaanse heffingen op Europees staal de toekomstige voetbaltempel op Zuid veel duurder zullen maken. ,,Het staal dat wij voor het stadion gebruiken komt sowieso uit Europa’’, legt hij uit. ,,Dat is onze thuismarkt. Ik voorzie op dit punt geen problemen.’’

Feyenoord City kan zich verheugen in een grote belangstelling voor dit ambitieuze project op de oever van de Nieuwe Maas. Op de informatiebijeenkomst op 8 mei kwamen 36 bedrijven af, inclusief buitenlandse ondernemingen zoals het Franse VINCI Construction Grands Projets, Saint-Gobain Construction en l’Etoile Properties. Er worden hoge eisen gesteld, zoals een jaarlijkse omzet van meer dan 500 miljoen euro en betrokkenheid bij 5 utiliteitsprojecten in de laatste vijf jaar.

Op 28 juni wordt een volgende meeting gepland met geïnteresseerde partijen. In de zomer van 2019 wordt verwacht dat er een contract kan worden gesloten met een aannemer.

Kaartverkoop
De komende maanden zullen cruciaal zijn voor het plan. Investeringsbank Goldman Sachs – die Feyenoord al een brugkrediet van 17,5 miljoen euro verschafte – buigt zich over de economische haalbaarheid van het plan. Gekeken wordt onder meer of de businesscase solide genoeg is en er voldoende financiële interesse is. Daarbij wordt samengewerkt met de Britse International Stadia Group. Die gebruikt data over kaartverkoop, horecaomzet en prijsontwikkeling van honderden stadions overal ter wereld.

Begin september oordeelt directeur Jan de Jong van Feyenoord over de opzet van het ‘Maasstadion’. Cruciaal daarbij is de vraag of Feyenoord de financieringslasten kan dragen én of het spelersbudget aanzienlijk omhoog gaat. De kosten van het nieuwe stadion bedragen 365 miljoen euro. De eerste paal moet in 2020 de grond. De openingswedstrijd is in 2023.

AD.nl