Feyenoordsupporters pakken massaal de auto: ‘Ze staan het liefst op de middenstip’

Bijna driekwart van de supporters van Feyenoord stapt in de auto voor een wedstrijd in de Kuip. Bij een nieuw stadion moet dat aantal zijn gehalveerd. Maar hoe krijg je ze uit hun auto?

Ruim tachtig pagina’s telde het mobiliteitsplan dat de gemeente Rotterdam eind 2016 presenteerde over Feyenoord City. Conclusie: de stromen bezoekers van en naar het stadion van Feyenoord moeten radicaal anders. Supporters moeten veel vaker gebruikmaken van openbaar vervoer. En als ze dan toch met de auto komen, dan moeten ze vooral op afstand parkeren en het laatste stukje overbruggen met een pendelbus.

Een proef hiermee tijdens de interland Nederland-Frankrijk, afgelopen november, was volgens de gemeente ‘succesvol’. Maar die eenmalige bezoeker van de Kuip kent de stad niet en laat zich gemakkelijker leiden dan de trouwe Feyenoordsupporter die al jaren zijn eigen vaste parkeerstekje heeft. ,,De daadwerkelijke verandering wordt ook pas de komende jaren verwacht”, stelt de gemeente Rotterdam in de net verschenen voortgangsrapportage Feyenoord City.

Doel
Een nieuw stadion staat er natuurlijk ook nog niet, maar gemeente en Feyenoord hebben zich wel ten doel gesteld al naar het nieuwe autoluwe Feyenoord City toe te werken. Bij de oude Kuip is de verkeerssituatie echter nog niet heel anders dan 2,5 jaar geleden. Nog altijd zijn bij thuiswedstrijden van Feyenoord de wegen rondom de Kuip verstopt en staan de omliggende wijken bomvol auto’s van supporters. ,,Ik zal niet zeggen dat de dingen die worden uitgeprobeerd, helemaal geen effect hebben, maar we ervaren nog steeds grote problemen”, zegt Helmich Rigter van de Stadion Werkgroep Veranda.

Natuurlijk vinden de bewoners van de nieuwbouwwijk pal naast de Kuip het fijn dat het parkeerterrein bij de Gamma een andere entree kreeg, waardoor de kruising van de Stadionweg met Olympiaweg minder snel vastloopt. En dat de parkeergarage op de Veranda een andere entree met eigen weg kreeg, scheelt zeker verkeer in de wijk. Maar er stapte geen supporter minder door in de auto. ,,Wij hebben vooral veel last van zoekend verkeer. Mensen willen nou eenmaal het liefste op de middenstip parkeren.‘’

Begin dit jaar vroeg de gemeente aan leden van haar stadspanel uit omliggende wijken hoeveel verkeersoverlast zij ervaren bij thuiswedstrijden van Feyenoord.

Eigen huis
Met name bewoners van De Veranda, Kreekhuizen, Hillesluis en Vreewijk zeggen hinder te ondervinden: zij kunnen hun auto niet meer kwijt of kunnen hun eigen huis niet meer met de auto bereiken.

Niets nieuws onder de zon: dit eerste belevingsonderzoek bevestigt problemen die al jaren spelen. De cijfers in het mobiliteitsplan van eind 2016 zijn al sprekend genoeg: een uitverkochte Kuip betekent een toeloop van gemiddeld 12.000 auto’s. Iets minder dan de helft daarvan kan maar terecht op de officiële parkeerplaatsen rond het stadion, de rest wordt in omliggende wijken geparkeerd.

,,Ooit was het hier op de Veranda goed geregeld”, zegt Rigter, die al sinds 1999 in de wijk woont. Een jaar of vijftien geleden kwamen er paaltjes uit de grond en hadden bewoners pasjes waarmee zij als enige de wijk nog konden inrijden op wedstrijddagen. ,,Na een half jaar kwamen de paaltjes ook op andere momenten spontaan omhoog. De gemeente heeft ze toen maar weggehaald. En het pasjessysteem is nooit goed bijgehouden. Mensen die verhuisden, leverden hun pasje niet in. Nu moeten verkeersregelaars automobilisten op hun blauwe ogen geloven dat ze echt in de wijk wonen of bij hun oma op de koffie gaan.”

Goed en goedkoop openbaar vervoer kan de overtuigde automobilist overhalen anders naar de Kuip te komen. De introductie van Lijn 12 in 2014 was van meet af aan een succes: de overvolle trams brengen iedere thuiswedstrijd 4500 mensen naar de Kuip. Dat supporters met een stadionkaart op kosten van Feyenoord mogen meereizen, speelt zeker een rol. Maar veel uitbreiding op de tramlijn is niet mogelijk.

Rigter ziet veel heil in de komst van een metro. Eind juni wordt bekend of er een nieuwe oeververbinding komt tussen de Veranda en Kralingen. Weliswaar wordt in de plannen uitgegaan van een brug met een bus, de gemeenteraad nam onlangs een motie aan waarin word gelast om ook een metrotunnel te onderzoeken. ,,Wij als Veranda-bewoners vinden dat je, als het om verkeer gaat, een nieuwe Kuip niet los kan zien van een nieuwe oeververbinding. Maar de gemeente ziet het als twee verschillende projecten.”

Fiets
Blijft over de fiets, die maar door 5 procent van de Kuipbezoekers wordt gebruikt. Terwijl een kwart van de stadionbezoekers op minder dan 10 kilometer van het stadion woont. De treinsporen naast de Kuip blijken een fysieke barrière, het fietspontje vanaf Kralingen vaart niet in het weekeinde en er is een gebrek aan voldoende fietsvoorzieningen. Weliswaar worden op de website van de Kuip honderden fietsplekken vermeld, in de praktijk stellen die weinig voor. De bewaakte fietsenstalling is niet veel meer dan een strook grond waar een rood-wit lint op is gespannen, de rest van de fietsers is al blij met iedere boom of lantaarnpaal die zij tegenkomt.

Of Rigter geen spijt heeft dat hij ooit op de Veranda is gaan wonen? Dat nou ook weer niet. ,,Ik woon hoog, heb een schitterend uitzicht en die Kuip staat er al veel langer dan mijn wijk. Als je hier gaat wonen, dan weet je dat je overlast gaat krijgen. Maar het is op een gegeven moment wel de spuigaten uitgelopen.”

Hij gaat ervan uit dat een nieuw stadion even verderop, de Veranda in de toekomst lucht zal bieden. ,,Maar de weg ernaartoe gaat wel erg langzaam.”

AD.nl