‘Wie kan knippen en plakken, kan parkeerpas Veranda vervalsen’

26-02-2018

Bewoners van de Veranda bij De Kuip vinden dat de proef met het pasjessysteem gisteren rond Feyenoord-PSV is mislukt. ,,We hebben een eerste evaluatie gedaan”, zegt woordvoerder Marco van den Berg van de Stadionpark Werkgroep Veranda (SWV). ,,En dit systeem lijkt in onze ogen structureel niet goed.”

Feyenoord en de gemeente Rotterdam wilden in de wijk naast De Kuip experimenteren met een bewonerspas, om zo te voorkomen dat bezoekers van het stadion de straten volzetten met auto’s. Die overlast is in dit deel van IJsselmonde al jaren een doorn in het oog. De pas maakt deel uit van een groter pakket aan maatregelen om blik te weren uit de straten.

Het werd geen succes. Van den Berg komt met een waslijst aan gebreken: ,,Er waren frauduleuze passen in omloop, in één van de flats was de aankondiging van het parkeersysteem niet aangekomen, de instructies aan de mensen waren omslachtig, er zouden reservepasjes klaarliggen in De Kuip. Daar wisten ze van niets. Verder hadden de verkeersregelaars een hele lastige taak. Aan hen wil ik een compliment geven hoe ze hiermee omgingen.”

Bij voorbaat bleek al dat de pasjesmethode ‘lek’ was. Al ver vooraf gingen gekopieerde kaartjes rond onder supporters, zodat ze tóch de wijk in konden. ,,Het was gewoon een Worddocumentje, met de naam van de bewoner erboven. Dat is zo fraudegevoelig als het maar zijn kan. Papier is geduldig, met een beetje knippen en plakken had iemand in een mum van tijd een pas op naam.”

Nieuw plan
Gepleit wordt voor een ‘goed, geautomatiseerd systeem’. ,,Het moet voor de bewoners niet te omslachtig zijn. Voor parkeerregelaars hanteerbaar en vooral duidelijk zijn voor alle partijen”, luidt de uitleg. Hij stelt dat het weren van supporters uit de wijk ‘de hoeksteen’ is van het mobiliteitsplan, dat verkeer en vervoer in de omgeving van het stadion – en straks het nieuwe stadion – moet regelen.

Andere onderdelen van het ‘Verandaplan’ kunnen volgens hem wél soelaas bieden, zoals het beter verwijzen van groepen bezoekers naar hun bestemming, bijvoorbeeld de parkeergarage. ,,Zodat de mensen niet meer kriskras door de wijk moeten. Daar zit veel winst in.”

In een reactie zegt een woordvoerder van Feyenoord City dat alle betrokken partijen zo snel mogelijk om de tafel gaan. ,,Dan gaan we kijken wat er goed is gegaan en wat er niet goed is gegaan. En kijken we met elkaar kijken naar een situatie waarbij de verkeersoverlast kan worden verminderd.”

AD.nl