Mobiliteit blijft knelpunt in Feyenoord City

Het mobiliteitsplan voor Feyenoord City krijgt vooralsnog niet de handen op elkaar. Zelfs het CDA — voorstander van een nieuw stadion — is sceptisch over de aanpak van parkeeroverlast in dit stuk Zuid.

Het CDA zal haar jawoord aan een toekomstige voetbaltempel aan de Nieuwe Maas niet intrekken, maar is wel uiterst kritisch op de voorgestelde afwikkeling van het verkeer in Feyenoord City. Kern van die aanpak in het afsluiten van wijken voor supporters-met-de-auto, stimuleren van het gebruik van ov en de fiets en georganiseerd busvervoer.

CDA-raadslid Christine Eskes ziet haar ideeën echter niet uit de verf komen. ,,Ik pleit voor een betere bereikbaarheid van de P+R Beverwaard’’, vertelt ze, ,,met een eigen oprit vanaf de snelweg, en een afrit. Het college meldt dat Rijkswaterstaat dit niet ziet zitten, maar daar moet de stad veel meer energie insteken. Want dit scheelt ongelooflijk veel verkeer in dit gebied.’’

En zo zijn er meer klachten. Onder andere van fractievoorzitter Jeroen van der Lee van de Partij voor de Dieren. Hij is bezorgd over de duizenden extra parkeerplekken waarmee Feyenoord City nu komt aanzetten.

,,Dus de auto’s, die komen toch wel’’, zegt hij. ,,Automobilisten zullen op zoek gaan naar zo’n plekje, dus de verkeerschaos blijft. Als je Feyenoord City tot een succes wil maken, dan moet je eerst een nieuw treinstation bouwen én een metrotunnel naar Kralingse Zoom aanleggen.’’

Sceptisch
De VVD was sceptisch, en blijft dat ook, meldt raadslid Jan-Willem Verheij. ,,Dit is nog steeds wensdenken’’, luidt zijn mening. Ook hij pleit voor meer ov, en in elk geval voor een tracé-besluit voor een nieuwe metrolijn. ,,Anders zitten de bewoners in 2028 nog steeds met parkeeroverlast.’’

Leefbaar-raadlid Luuk Wilson vindt dat het college zich met het mobiliteitsplan ‘op glad ijs begeeft’. ,,Ik ben blij met de 2.500 parkeerplekken extra’’, stelt hij, ,,maar verder ben ik nog niet overtuigd. Over het ov ben ik ronduit ontevreden, en ik ben absoluut geen voorstander van betaald parkeren. Daar zit ik mee in m’n maag. Bovendien: er komt plek voor 200 bussen. Maar wáár dan?’’

Volgende week woensdag is de politieke behandeling van het mobiliteitsplan in het stadhuis.

AD.nl