’Oude Kuip grote inspiratie voor nieuwe stadion Feyenoord’

Feyenoord krijgt het stadion met de meest unieke kuipvorm en de beste zichtlijnen ter wereld. Dat stelt architect David Gianotten, die vandaag in de oude Kuip het ontwerp presenteerde van het nieuwe stadion.

„Op alle plekken in het nieuwe stadion zal een zichtlijn – de zogeheten C-value van meer dan 90 cm – zijn die nergens anders in de wereld wordt gehaald. Het nieuwe stadion van Atletico Madrid komt er dicht bij, maar het heeft niet overal de perfecte zichtlijnen voor de toeschouwers. Wij straks wel. Als je dat als stadion voor elkaar hebt, creëer je niet alleen voor je supporters de beste omstandigheden maar maak je bij de UEFA en FIFA ook meer kan op grote wedstrijden als een Champions League-finale.”

Volgens Gianotten, die werkzaam is voor OMA – Office for Metropolitan Architecture van de wereldberoemde Rotterdamse architect Rem Koolhaas, krijgt de havenstad voor de tweede keer in de historie een stadion dat uniek en iconisch is in Europa.

Waar zit dat iconische van het nieuwe stadion in?
Gianotten: „In de eerste plaats door de locatie, de ligging aan de Maas. We bouwen straks deels boven het water dat de levensader is van Rotterdam. Dan komt de vraag: wat is de juiste architectuur. Die zit in mijn ogen in de robuustheid van het huidige stadion. Dat beeld nemen we dus mee naar het nieuwe stadion. We doen dat door het nieuwe stadion ook zo vorm te geven. Met een staalstructuur op een betonnen basis. Dat is ook uniek, want meestal maken stadionbouwers een keuze tussen staal en beton. Wij gaan bouwen met zeer grote elementen. Met beton én staal creëren we iets robuust en dat past bij het robuuste Rotterdamse bouwen. Verder is de perfecte ’bowl’ (kuip) die we binnen voor het eerste hebben gecreëerd uniek. Zo heeft niemand nog een stadion gebouwd.”

De historie gaat dus mee naar het nieuwe stadion?
„Iedereen weet dat De Kuip heel bijzonder was toen die ontworpen werd door de architecten vroeger. Zij namen ooit het model over uit Brazilië. Er zitten zoveel unieke elementen in, de geometrie vind ik als architect prachtig, maar ook het glas in delen van de lobby van het stadion, de lampen van het stadion, de staalconstructie. Daar hebben we veel inspiratie uitgehaald.”

Wat is het grote verschil straks?
„De derde tier, een zogenaamde derde ring. Het bijzondere van het ontwerp is dat we eerst een zogeheten concourse bouwen, een plateau boven het straatoppervlak waarin al de eerste ring wordt gebouwd. In de eerste ring kunnen 23.270 mensen zitten. Die komen dus aanlopen bij het stadion en dalen dan af naar beneden in plaats van dat ze een trap oplopen zoals nu. Op de tweede ring kunnen 19.642 mensen en op de derde ring nog eens 20.680 mensen.”

Kunt u waarmaken dat het publiek weer zo’n geweldige sfeer in het stadion krijgt?
„Er komt geen gracht in het stadion. De tribunes van de eerste twee ’tiers’ komen nóg dichter op het veld te staan dan nu. En nergens komen op die eerste twee tiers een onderbreking door toegangspoorten of hoeken, waar grote transporten binnenkomen zoals in andere stadions. Het ziet er daarom uit als één grote muur van toeschouwers. En net als in Engeland komen de dug-outs langs het veld in de eerste ring te staan. Met het publiek er dicht achter.”

Is alles nu bepaald voor het nieuwe stadion?
„Alleen over de dakconstructie hebben we op dit moment overleg met Feyenoord. Er zijn drie opties en die wegen we tegen elkaar af. De Kuip heeft nu een dakconstructie waarbij 60 procent van de supporters droog zit. In het nieuwe stadion wil Feyenoord dat bij slecht weer 100 procent van de toeschouwers droog zit.

Wanneer wordt de bouwer aangewezen?
„In april hoopt Feyenoord City dat al bekend te maken. Dat is heel snel. Er zijn nu besprekingen met bedrijven. Het bouwteam zal een consortium van bedrijven zijn.”

En is het stadion straks ook goed te bereiken?
„Juist door het plateau komt het autoverkeer en openbaar vervoer op een ander niveau te liggen. De doorstroom van het verkeer zal vele malen beter zijn. Van diverse kanten komen straks verkeersstromen met fans. En er komt een volwaardig NS-station, evenals een parking voor busverkeer. Plus dat veel voetgangers via de waterkant zullen aankomen.”

Telegraaf.nl