Politiek eist dat nieuw Feyenoordstadion goed bereikbaar is met openbaar vervoer

De mobiliteitsplannen voor Feyenoord City zijn veel te mager. De Rotterdamse politiek voorziet grote verkeersproblemen rond een nieuw stadion als er niet sneller en meer wordt ingezet op extra openbaar vervoer en alternatieven zoals de fiets.

De gemeenteraad maakt zich grote zorgen over de manier waarop het vervoer van supporters en de parkeerproblematiek wordt afgewikkeld in het gebied waar een nieuw stadion moet verrijzen. Terwijl het definitief ontwerp en de financiering wél voortvarend ter hand worden genomen, blijft de mobiliteit achter.

En dat ergert VVD’er Jan-Willem Verheij. ,,We zijn al een geruime tijd bezig met de plannen, maar bij een wedstrijd van Feyenoord staat het nog steeds shocking klem in de omgeving. Ik zie nog geen enkel effect van wat eerder allemaal is geroepen. Hoe gaan we dat straks bij een groter stadion in hemelsnaam regelen?’’

Harde voorwaarde
Ook voor het CDA is het goed regelen van verkeer en vervoer een harde voorwaarde, én een punt waaraan moet worden voldaan om een bijdrage van 40 miljoen euro aandelen aan het stadion veilig te stellen. Fractievoorzitter Christine Eskes zit vol twijfels. ,,Ik bespeur het gevoel dat geen haast hoeft te worden gemaakt met mobiliteit, want het stadion gaat toch pas in 2024 open. Maar we moeten nu al grote stappen maken, zeker als je een gedragsverandering bij de supporters wilt bewerkstelligen.’’

De PvdA vindt dat Feyenoord City niet los is te zien van een mogelijke nieuwe oeververbinding naar Kralingen. ,,Het kan toch niet zo zijn dat niet ook wordt nagedacht over een metroverbinding? Er komen 15.000 woningen bij en het nieuwe stadion wordt groter en wordt meer gebruikt dat de Kuip. Als je daar geen metrohalte maakt, creëer je een enorm probleem’’, zegt Dennis Tak.

Fietsen
GroenLinks vindt een metro of sneltram richting Kralingen een vereiste. ,,Het lukt nu niet om supporters met het ov te laten komen’’, zegt raadslid Jeroen Postma. Hij vindt bovendien dat het fietsen gestimuleerd moet worden met bijvoorbeeld nieuwe stallingen. ,,Een kwart van de bezoekers woont op fietsafstand van de Kuip, maar slechts 10 procent komt op de fiets’’, stipt hij aan.
Verkeerswethouder Judith Bokhove (GroenLinks) erkent dat er nog een heel grote opgave ligt. Met stationdirecteur Jan van Merwijk heeft ze de afspraak gemaakt dat intensiever wordt gewerkt aan mobiliteit. ,,Het parkeren op afstand moet aantrekkelijker worden gemaakt. En Feyenoord moet bezoekers eerder naar het stadion trekken en langer vasthouden.” Op die manier komt en vertrekt niet iedereen tegelijk.

Om de parkeerproblemen tijdens wedstrijden in omliggende wijken te verminderen, denkt de gemeente aan invoering van vergunningparkeren.

Vraagtekens
De raad was verder kritisch op de nieuwe versie van de business-case, die recent werd doorgelicht door een gespecialiseerd bureau. Vooral Leefbaar Rotterdam, PvdA, SP, 50PLUS en de Partij voor de Dieren plaatsten vraagtekens bij het meest recente ondernemingsplan, en willen weten hoe groot de risico’s zijn voor de gemeente Rotterdam, die 40 miljoen euro aan aandelen steekt in het nieuwe stadion. ,,Als dit de laatste versie was van de business-case, dan zouden wij tegen zijn’’, sprak raadslid Gerben Vreugdenhil van Leefbaar Rotterdam.

Wethouder Arjan van Gils (D66, majeure projecten) stelde de zorgen te delen. Ook wat hem betreft moet er nog volop aan de business-case worden gesleuteld, wil die passen binnen de voorwaarden die de stad stelt bij het beschikbaar stellen van de 40 miljoen euro. ,,Als je mij zou vragen of dit ‘m is, dan zeg ik: nee, dit is ‘m niet’’, zo verklaarde hij. ,,Er moet nog heel wat water door de Maas stromen.’’ Eerder meldde het college ‘verheugd’ te zijn over het ondernemingsplan 2.0. ,,Daar neem ik nu afstand van.’’

AD.nl