‘Staalpact’ voor nieuw stadion valt uiteen; Hollandia en Bayards samen door

01-03-2019

Het plan van drie grote staalbedrijven in de regio om gezamenlijk op te trekken bij de bouw van een nieuw Feyenoordstadion, is gestrand. Nadat eerder het Schiedamse HSM was afgehaakt bij dit ‘staalpact’ op Zuid, laakt het ook het Haagse Heerema verstek gaan. Staalbedrijf Hollandia gaat nu alleen verder, samen met aluminiumconstructeur Bayards.

,,Het besluit om deze ambitieuze mega-ontwikkeling de rug toe te keren, heeft direct te maken met de malaise waarin de offshoresector zich bevindt’’, zegt bestuursvoorzitter Koos-Jan van Brouwershaven van Heerema. Het hoofdkantoor in Zwijndrecht wordt gesloten en ook de werf daar gaat dicht. Er wordt nog gesproken met mogelijke overnamepartners. ,,Door deze situatie heb ik me uit het stadionproject moeten terugtrekken’’, luidt de uitleg.

Dit terwijl Heerema – samen met de concurrenten HSM en Hollandia – nog grootse plannen had voor de constructie van de geplande voetbaltempel voor Feyenoord. Door de handen ineen te slaan, wilden de ‘staalreuzen’ het stadionproject verder in de vaart der volkeren opstuwen. Het zou onder meer leiden tot veel extra werkgelegenheid op Zuid én de mogelijkheid om ‘prefab’ onderdelen van het bouwwerk over het water aan te voeren.

Door rijkelijk gebruik te maken van staal zou het bouwwerk bovendien wat betreft uitstraling kunnen wedijveren met de huidige Kuip. ,,Want het zou zonde zijn als het op een soort betonnen badkuip gaat lijken.’’

Stadsbrug
HSM uit Schiedam meldde zich in september vorig jaar al af. Dit vooral omdat deze onderneming niet thuis is in de stadionbouw. ,,Het aandeel dat voor ons interessant zou zijn, is heel beperkt’’, zei directeur Jaco Lemmerzaal toen. ,,Dus we hebben ons uit dat stadion teruggetrokken. We zijn veel meer geïnteresseerd in een derde stadsbrug. Maar dat is een apart project.’’

Het plekje van HSM werd toen al ingenomen door aluminiumbouwer Bayards. ,,Hollandia en Bayards dragen nu het vaandel’’, stelt Van Brouwershaven. ,,Want als ik niet meer kan bouwen en produceren, dan houdt het voor mij op. We krijgen het niet voor elkaar om het hoofd boven water te houden. En de projecten die we nog kunnen scoren, daarvan zijn de risico’s te groot. Onze werf in Vlissingen blijft open om onder andere onderstellen te bouwen en als thuisbasis voor onze vloot van Heerema Marine Contractors.’’

Algemeen directeur Steven Lubbers van Hollandia zegt ‘in de afwachtende modus’ te zitten’. ,,Het is op dit moment nog onzeker allemaal’’, zegt hij over het stadionproject. ,,We kijken nu eerst of het eind van dit jaar werkelijk gaat lopen. Het is cruciaal of ze het geld bij elkaar krijgen. Maar we staan zeker nog paraat om hier een rol in te spelen. Want dit is bij ons om de hoek en op ons lijf geschreven.’’

Ook Hollandia heeft te maken met de crisis in de offshore, maar scoort wel goed op het gebied van infrastructuur – zoals bruggen en sluizen – en petrochemie. ,,In Rotterdam wordt nog volop in staal gebouwd, dat is een goede markt’’, meldt hij. Dat HSM en Heerema zijn afgehaakt, vindt hij jammer. ,,Maar er zijn nog zat andere mooie combinaties te maken. We trekken nu met Bayards op. Want er zitten grote aluminiumdelen in het stadion.’’

Duurzaam
Hollandia en Bayards zitten aan tafel bij Feyenoord City, zegt algemeen manager Catharina Bieringa van de aluminiumconstructeur in Nieuw-Lekkerland. ,,Staal en aluminium gaan prima samen’’, meldt ze. ,,We denken in een vroegtijdig stadium mee, zodat het in de constructie kan worden meegenomen. Aluminium is lichter, heel duurzaam en je hebt heel veel vormvrijheid. We zijn goed in gesprek met de projectorganisatie.’’

Een woordvoerder van Feyenoord City benadrukt dat er nog voldoende staalbouwers zijn die dingen naar deze klus op Zuid. ,,We zijn in gesprek met partijen in de bouwmarkt en hebben het volste vertrouwen dat het goed komt’’, luidt zijn reactie. ,,Met wie kan ik niet zeggen, want dan verstoor ik de onderhandelingen.’’

AD.nl