Wethouder Van Gils ziet geen obstakels meer: ‘Nieuw stadion Feyenoord open in 2025’

Er zijn wat de gemeente Rotterdam betreft geen grote obstakels meer die de bouw van een nieuw stadion voor Feyenoord op Zuid kunnen dwarsbomen. Die conclusie trekt verantwoordelijk wethouder Arjan van Gils (D66, majeure projecten). De veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft positief geadviseerd op het bestemmingsplan voor zo’n voetbaltempel op de oever van de Nieuwe Maas. De stikstofdiscussie heeft geen invloed op het project en er is ‘op een haar na’ een deal met laboratorium TLR. ,,Wat ons betreft is alles klaar en geregeld.’’

Zojuist is de gemeenteraad van Rotterdam met twee brieven op de hoogte gesteld van de meest actuele ontwikkelingen rond het toekomstige onderkomen van Feyenoord. Eind 2019 werd besloten om de start van de bouw van het stadion met één jaar uit te stellen, zodat de eerste paal nu in 2022 de grond in kan. De extra tijd is onder andere nodig om de vergunningen aan te vragen, het bestemmingsplan af te ronden én de grond bouwrijp te kunnen maken. Met het aanstaande vertrek van TLR kan met dat laatste over een poosje worden begonnen.

Op basis van het feit dat het stadion een jaar later zijn deuren opent, is er een nieuwe planning gemaakt, meldt Van Gils. ,,Volgende week wordt het bestemmingsplan ter inzage gelegd. Begin mei dient het stadion een aanvraag voor de omgevingsvergunning in. Dan wordt in oktober het bestemmingsplan door de gemeenteraad vastgesteld en moet in november duidelijk zijn hoe het stadion wordt gefinancierd. Dat toetsen wij vervolgens aan de voorwaarden die de stad heeft gesteld.’’

Bouwbedrag
In 2021 wordt het bestemmingsplan definitief en worden de contracten met de financiers ondertekend. ,,Een jaar later gaat de eerste paal de grond in’’, zegt hij. ,,In juni 2025 openen we.’’ Stadion Feijenoord is op dit moment bezig om het definitief ontwerp bij te schaven, zodat het bouwbedrag binnen de 365 miljoen euro blijft. Ook wat betreft het bijeen brengen van de totale financiering is de wethouder optimistisch. ,,Ze zijn bezig met het laatste stuk. Daarover maak ik me geen zorgen.’’

Behalve het jaar uitstel zorgde een brief van de provincie Zuid-Holland voor ophef. Daarin stond onder andere dat bouwen op de oever van de rivier gevaarlijke situaties kan opleveren. Die kou is inmiddels uit de lucht, meldt de wethouder. ,,De brief kwam uit de fase van het vooroverleg. Dan mag iedereen vanuit zijn rol aandachtspunten meegeven, óók de provincie. Maar inmiddels is een veiligheidseffectrapportage opgesteld door alle instanties die hier wat van moeten vinden. Ook de veiligheidsregio is akkoord met de manier waarop we met veiligheid omgaan en geeft een positief advies. Net zoals alle andere betrokken instanties. En dit komt uiteindelijk allemaal in de definitieve omgevingsvergunning terecht.’’

Eind vorig jaar besloten bovendien Stadion Feijenoord en de club Feyenoord gezamenlijk om vol voor het nieuwe stadion te gaan. De nieuwe algemeen directeur Mark Koevermans van Feyenoord herhaalde dat nog eens op de nieuwjaarsreceptie. Heet hangijzer was in het verleden een ‘eis’ van Feyenoord om jaarlijks gegarandeerd minimaal 25 miljoen euro voor de club over te houden, als de verhuizing in 2025 een feit is. Het leidde regelmatig tot ophef in de gemeenteraad.

Garanderen
Van Gils sprak er onlangs nog over met Koevermans. ,,In de haalbaarheidsstudie wordt een bedrag van 17,5 miljoen euro genoemd’’, zegt hij. ,,Maar de gemeente en Feyenoord hebben hetzelfde belang om er 25 miljoen euro of meer van te maken. Want dat betekent dat het ondernemingsplan solide genoeg is, en Feyenoord aan al zijn verplichtingen kan voldoen. Ik geloof dat dit kan. Alleen garanderen kunnen we niets. Stel je voor dat er net zoals in het GelreDome ineens maar 10.000 man op de tribunes zit. Dat de stad dan wel even bijbetaalt. Dat kan ook helemaal niet, want dat zou verboden staatssteun zijn.’’

Zijn mening is dat er geen weg terug meer is, omdat de huidige Kuip niet meer voldoet. ,,Bovendien is er al 20 miljoen euro gestopt in het project Feyenoord City’’, legt hij uit. ,, Daar komt bij dat de Kuip niet meer bij de tijd is. Er zit geen dak op, grote bands stellen steeds meer eisen en dat geldt ook voor interlands. Dan houdt het een keer op.’’

AD.nl