Politiek optimistisch over verkeersplan Feyenoord

De verkeersplannen van Feyenoord vallen in goede aarde bij Rotterdamse politici. Vooral de koppeling tussen de verkoop van voetbalkaartjes aan het reizen met het openbaar vervoer oogst applaus. ,,Hoopgevend’’, vindt CDA’er Christine Eskes.

Feyenoord wil korte metten maken met de verkeers- en parkeeroverlast rond De Kuip. Op weg naar het nieuwe stadion – geplande oplevering 2023 – moeten tienduizenden supporters extra met de trein, tram, bus of fiets komen, óf hun auto op grote afstand van het stadion parkeren.

Een goede zet, stelt Eskes. ,,Al ben ik wel benieuwd hoe hard Feyenoord het gaat spelen. Die combinatie tussen voetbaltickets en reizen met openbaar vervoer wordt cruciaal. Je zult het nooit helemaal waterdicht krijgen, maar het voorkomt wél dat de omliggende wijken overlopen met auto’s.’’

Ook fractievoorzitter Said Kasmi van D66 prijst Feyenoord. ,,Er wordt tegemoet gekomen aan de wens van bewoners’’, zegt hij. ,,Die hebben jarenlang met de verkeersoverlast in hun maag gezeten. Dat probleem wordt opgelost door de koppeling van voetbalkaartjes aan openbaar vervoer of parkeerplekken. Complimenten voor de Kuip-directie en wethouder Visser.’’

Creatief
Deze oplossing is een ‘horde’ die moet worden genomen op weg naar het finale besluit over het nieuwe stadion, meent Leefbaar-raadslid Gerben Vreugdenhil. ,,Ik vind dit prima’’, luidt zijn mening. ,,Zeer creatief. Je ontlast zo de buurt, de mensen op de Veranda zullen opgelucht ademhalen. Het commercieel risico ligt bij Feyenoord. Of ze al die kaarten nog verkocht krijgen.’’

Nida-voorman Nourdin el Ouali stelt dat Feyenoord met dit mobiliteitsplan ‘in de juiste richting zit’. ,,Dit is de weg die we moeten inslaan’’, luidt zijn mening. ,,Wel vraag ik me af of de aantallen die worden genoemd realistisch zijn.’’

Smaken
Meer vragen doemen op. Want iemand kan de ene week op de fiets naar het stadion komen, maar als het slecht weer is tóch de auto pakken. ,,Er zijn natuurlijk heel veel smaken. Dus ik ben wel benieuwd hoe Feyenoord dit exact gaat invullen. Hoe gaan ze dat regelen?’’

Sceptischer is VVD-raadslid Jan-Willem Verheij. ,,Het is goed dat je kijkt naar het autogebruik onder supporters’’, zegt hij. ,,Want als met dat nieuwe stadion straks 63.000 mensen met de auto komen, dan heb je een probleem.’’

Maar hij twijfelt of het parkeren op afstand én het inzetten van pendelbussen het gewenste resultaat zullen hebben. ,,Ik weet niet of dit een goed alternatief is. Het gaat om comfort, om snelheid. Of maak je het zo voor stadionbezoekers juist moeilijker?’’

Minder verheugd is fractievoorzitter Ruud van der Velden van de Partij voor de Dieren. ,,Als je die supporters uit de auto wil krijgen, investeer dan in één keer goed in het openbaar vervoer. En moet je per wedstrijd aangeven hoe je naar het stadion denkt te komen?’’

AD.nl