College akkoord met ambitieus miljardenproject Stadionpark

Met het miljardenproject Stadionpark krijgt Rotterdam-Zuid een compleet ander uiterlijk. Het college van b en w gaf deze week groen licht aan de gebiedsvisie voor dit stuk stad, inclusief duizenden nieuwe woningen, een vergroening van de kade langs de rivier en de optie voor een brug naar Kralingen en een tramverbinding naar Zuidplein.

Stadionpark sluit naadloos aan op Feyenoord City, met het kersverse Feyenoordstadion (63.000 plekken) als voornaamste aandachtstrekker. De transformatie van het gebied tussen het Mallegat in Feijenoord en de Adriaan Volkerlaan in IJsselmonde zal tientallen jaren in beslag nemen.

Volgens wethouder Simons (Leefbaar Rotterdam, stedelijke ontwikkeling) moet heel Zuid profiteren van de bouw- en ontwikkelwoede van de stad en Feyenoord. ,,Het wordt een aantrekkelijk gebied voor de Rotterdammers’’, meldt hij. ,,Een groen gebied met ruimte voor een diversiteit aan sporten, zowel in georganiseerd verband als ongeorganiseerd, zowel topsport als breedtesport. Een gebied met een aantrekkelijke rivieroever en parken die goed verbonden zijn met elkaar en de omliggende wijken.’’

Bereikbaarheid is het toverwoord in het Zuid-van-de-toekomst. Er wordt in de visie rekening gehouden met een ‘oostbrug’, om dit drukke gebied te verbinden met Kralingen. Er zijn twee varianten getekend, beide beginnend in De Esch. Eén sluit aan op het knooppunt bij de oprit van het Varkenoordseviaduct (naast het politiebureau), de ander gaat langs het puntje van het Eiland van Brienenoord naar de rotonde bij McDonald’s.

Datzelfde Varkenoordseviaduct wordt de voornaamste route naar het noorden, terwijl de Coen Moulijnweg meer een ‘stedelijke boulevard’ wordt, waarbij het omliggende landschap op gelijke hoogte wordt gebracht. Het Stadionviaduct krijgt eveneens een flinke oppepper, om bijvoorbeeld plaats te kunnen bieden aan een tramverbinding naar het Breeplein, met wellicht een verlenging naar Zuidplein.

Aan de andere kant van Stadionpark wordt Park de Twee Heuvels onder handen genomen. Er komen maximaal 47 woningen – waarschijnlijk twee-onder-een-kap in het duurdere segment – aan beide kanten van het zwembad. ,,Hierbij blijft er voldoende ruimte over voor het park’’, zo wordt gesteld. Woningbouw in deze ‘groene long’ bij de Adriaan Volkerlaan was altijd een heet hangijzer in de gemeenteraad.

Het Eiland van Brienenoord wordt beter ontsloten door een tweede bruggetje over het Zuiddiepje, de Noorderhelling wordt bedrijventerrein en er komen meer dan 5000 fietsparkeerplekken bij. De huidige Kuip krijgt een nieuw leven, met appartementen, een bierbrouwerij en een atletiekbaan. In de rivier komen een drijvend zwembad en strekdammen, om volop vervoer over water mogelijk te maken.

Om de ‘oversteek’ naar Hillesluis en Bloemhof te maken, komt er over het spoor bij De Kuip een voetgangersbrug. Die is tot nu toe vrij smal vormgegeven, maar als er voldoende budget wordt vrijgemaakt, behoort een bredere variant tot de mogelijkheden. Zo kunnen bewoners van ‘oud-Zuid’ makkelijker en sneller in Stadionpark komen, om te sporten of te recreëren.

Het nu nog rommelige stuk Zuid moet door alle investeringen een veel meer samenhangend geheel worden. ,,Een echte entree voor Rotterdam’’, luidt de conclusie. ,,De mix van programma’s zal zorgen voor een goed gebruik van het gebied door de dag heen. Mensen wonen er, komen om te sporten, maken er een ommetje of verblijven er om te genieten van de activiteiten van anderen.’’

De gemeenteraad van Rotterdam zal volgend jaar een besluit nemen over deze gebiedsvisie.

AD.nl